I Risskov Piger arbejder vi efter de retningslinjer, som vores hovedorganisation, Det Danske Spejderkorps (DDS) kommunikerer og beskriver i det følgende link: https://dds.dk/artikel/retningslinjer-for-spejdermoder-under-covid-19. Vejledningen bliver løbende opdateret, senest pr. 27. oktober. Disse retningslinjer gælder for de ugentlige spejdermøder og øvrige arrangementer, f.eks. dagsture. Denne retningslinje angiver, at vi minimum frem t.o.m 22. november ikke kan afvikle overnatningsaktiviteter.
Der har tidligere været en særskilt retningslinje for afvikling af ture. Den er pr. 23. oktober suspenderet i foreløbigt 4 uger.
Det er vigtigt for lederne i Risskov Piger at fremhæve, at vi tager covid-19-smitten i samfundet alvorligt, og vi gør vores bedste for at følge retningslinjerne. Vi udfører en frivillig opgave hvor vi hver især byder ind med det bedste vi har til et fællesskab, hvor vi løfter i flok, udfordrer, støtter og lærer af hinanden - og det gælder også i vores håndtering af covid-19 😊 Vores motivation i denne tid er bl.a. at vi kan bidrage til, at vores spejdere oplever en god og så vidt mulig genkendelig hverdag med sunde og udfordrende aktiviteter, samvær og fritidsaktiviteter. Vi ser, at vi i denne Covid-19-tid særligt kan arbejde med den del af spejderloven, som omhandler ”at tage medansvar i familie og samfund”. Både når vi italesætter retningslinjerne overfor spejderne, og når snakken falder på hvordan covid-19 påvirker vores hverdage. Vi oplever, at spejderne i forvejen er meget bevidste omkring Corona, så vi forsøger at finde en balancegang i at gennemføre spejderaktiviteter i covid-19-sammenhæng. Vi er trygge ved at gennemføre spejderaktiviteterne under de gældende retningslinjer.
Ledergruppen har mange konkrete tiltag, for at leve op til retningslinjerne, men vi har samtidig brug for at forældre ligeledes tager et medansvar for at afvikle spejderaktiviteterne under corona-retningslinjer. Det kan I gøre konkret ved f.eks., at
-
Vurdere jeres datters glæde og udbytte af at deltage i spejderaktiviteterne mod den potentielle risiko, som jeres datter – og familie - udsættes for ved at deltage i spejdermøder- og ture, selvom retningslinjerne følges. I kender jeres datter og familie bedst, og I har derfor langt de bedste evner til at træffe den rette beslutning i jeres situation.
-
holde jeres datter hjemme/ude af fysiske spejderaktiviteter indtil 48 timer efter hun – eller i hendes nærmeste omgangskreds - er symptomfrie (symptomer er f.eks. feber, hoste, muskelømhed)
-
Holde jeres datter hjemme/ude af fysiske spejderaktiviteter såfremt der er aktivt smitte – eller mistanke om smitte - i hendes nærmeste omgangskreds.
-
Holde jer opdateret på testtilgangen ved hjemkomst fra ferie el.lign.
-
I forældre kontakter jeres datters grenleder hurtigst muligt (gerne pr. telefon) ved mistanke eller påvist smitte om Covid-19 hos en spejder (eller hendes nærmeste). På den måde kan vi orientere øvrige spejdere og ledere i jeres datters gren via email og vi kan alle tage vores forholdsregler for at bryde smittekæden. Vi nævner ikke navne i kommunikationen, men vil nævne hvilken gren, som smitte/evt. smitte er påvist/mistænkt i. Derudover vil vi kommunikere til gruppens øvrige medlemmer via vores hjemmeside.
-
I forældre kommer til os, hvis I har forslag eller spørgsmål til afviklingen af spejderaktiviteterne - både generelt, men også i forbindelse med håndteringen af covid-19-retningslinjerne. Vi vil gerne have en åben og konstruktiv dialog, så vi kan hjælpe hinanden og inspirere til forbedringstiltag. Som nævnt brænder ledergruppen for at give gode og udviklende oplevelser til spejderne og vi gør vores bedste for at leve op til retningslinjerne. Vi har ingen årelang uddannelse i Covid-19-håndtering, så del gerne dit forslag med os😊 Tag en snak direkte med en leder ifm. møder for at udveksle konkrete forslag – generelle spørgsmål kan rettes til gruppeledelsen eller bestyrelsen.
-
Vi afvikler som udgangspunkt alle møder udendørs, og I hjælper os – og jeres datter - ved at sikre påklædning efter vejret. Vores erfaring siger, at det er nemmere at finde tøj frem man har med, end dét som ligger derhjemme, så send gerne ekstra tøj med😊 For at minimere antallet af personer indendørs, vil vi gerne at ekstra tøj og udstyr stilles udendørs.
-
Vi opfordrer til at spejderne altid har deres egen uniformslomme i orden med f.eks. papir, kuglepen/blyant, sangbog og lommebog. Således kan vi reducere behovet for brug af fælles grej. Ligeledes opfordres spejderne til at medbringe f.eks. eget knobbånd og dolk, så vidt dette findes – dette er ligeledes for at reducere brugen af fællesgrej (med smitterisiko til følge). Vi opfordrer desuden til, at spejderne selv har en fyldt vanddunk med til møderne, så vi reducerer antallet af spejdere som skal bruge køkkenet.
-
Forældre tilbyder hjælp i det omfang der er nødvendigt, f.eks. til vask af håndklæder, kørsel til ture osv.
-
Vi håber I vil være med til at minde jeres døtre om, at corona også er en del af spejderarbejdet, og at børnene derfor vil opleve tilpasninger til dette i spejderarbejdet. Vi ønsker derfor at I italesætter og opfordrer spejderne til at følge retningslinjerne.
I ledergruppen er vi meget opmærksomme på at forvalte retningslinjerne i praksis og samtidig kunne give spejderne en sjov, udfordrende og skøn friluftsaktivitet, som i videst muligt omfang ikke er synligt styret af Corona’ens tilstedeværelse i vores samfund, men giver spejderne en mulighed for at opleve en ”almindelig hverdag”.
Konkret arbejder vi efter retningslinjerne for afvikling af de ugentlige møder ved at,
-
Møder afvikles som udgangspunkt altid udendørs
-
Vi er maksimalt 50 deltagere (inkl. ledere) i mikro-, mini, junior- og tropsgrenen. Seniorgrenen samles højst 10 deltagere (da nogle medlemmer af seniorgrenen er over 21 år)
-
Vi planlægger og afvikler spejdermøder, således at spejderne er inddelt i faste patruljer af maks. 8 personer igennem det samme møde. De faste patruljer kan variere fra møde til møde, men vil være konsistente igennem det samme møde.
-
Ved aktivitet indendørs (undtagelsesvis), vil det være i faste patruljer, og med minimum interaktion med andre patruljer.
-
Vi planlægger lege, med mindst muligt fysisk kontakt. F.eks. leger vi ikke ”British bulldog”, hvor flere spejdere løfter én spejder – ofte under større tumult😊. Vi leger til gengæld gerne f.eks. en mælkekassestafet hvor spejderne primært er vendt i samme retning undervejs, og der afsprittes inden og efter aktiviteten, som afvikles i faste patruljer.
-
Spejderne bliver inddelt i ”toiletgrupper” til hvert møde, således at medlemmer af én patrulje anvender det samme toilet. Vi har 3 tilgængelige toiletter i hytten, og lederne anvender også faste toiletter. Vi opfordrer dog til, at spejderne så vidt muligt undgår at anvende toiletter i ”spejdertiden” af hensyn til smitterisikoen.
-
Vi opstiller håndsprit til alle møder, og beder spejderne afspritte før og efter mødet, og undervejs i møderne hvor nødvendigt og særligt ved aktiviteter ved fællesgrej.
-
Toiletter i hytten rengøres ugentligt
-
Vi har vaskeklude til brug på toiletterne efter håndvask (som erstatning for fælles håndklæde). Vi anser dette som et mere miljøvenligt og realistisk tiltag en papirhåndklæder. Det er en forældreopgave at hjælpe med vask af disse håndklæder.
-
Håndtag, vandhaner og lignende kontaktflader aftørres efter/i afslutningen af hvert møde af én forældre. Grenlederne uddelegerer denne opgave efter turnusordning blandt forældrene (eventuelt tropsspejdere).
-
Ved madlavning serverer/opøser lederne maden, f.eks. pandekagedej, sukker eller lignende men spejderne holder selv pandekagepanden, selvfølgelig med brug af håndsprit før/efter.
-
Vi minder spejderne om at holde mindst 1 meters afstand ved almindelig aktivitet, 2 meter ved aktiviteter med højere puls eller f.eks. sang. Hvis disse afstande er svære at overholde, f.eks. i forbindelse med en leg, så kompenserer vi f.eks. at afspritte hænder.
-
Vi synger ”spejderbror” og flaghejsning i en kreds med god afstand, og uden vi holder hinanden i hånden. Andre sanglege/råb o.l. vil ligeledes altid være udendørs og med god afstand spejdere og patruljer imellem.
-
Vi skifter ikke patruljer under møderne, så evt. krydssmitte så vidt muligt reduceres væsentligt.
-
Lederne giver mundtlige instruktioner på 2 meters afstand.
-
Lederne vejleder så vidt muligt med 2 meters afstand, men ved instruktion i konkrete aktiviteter, f.eks. vinkelbesnøring, båltænding osv. kan afstanden kortvarigt været reduceret. Vi har ansigtsmasker i hytten, som lederne kan anvende, hvis det er nødvendigt at instruere i længere tid med kortere afstand end 2 meter.
-
Da håndsprit er en letantændelig væske er lederne er opmærksomme på, at brug af dette sker i passende afstand fra selve bålet (også tidsmæssigt) - så det er helt bevist at håndspritten ikke står lige ved siden af bålet 😊
-
Lederne minder spejderne om konkret hoste- og nyseetikette, såfremt dette er nødvendigt (vi oplever i høj grad at alle spejdere er MEGET beviste om f.eks. dette punkt)
-
Lederne opdeler det udendørs areal (oftest haven), hvor hver fast patrulje har sit eget område, så vidt muligt
-
Lederne følger den generelle testtilgang i landet om at vi tester ved symptomer på Covid-19, og ved kontakt med personer med påvist smitte.
-
Lederne vil til enhver tid prioritere den enkelte spejders sikkerhed og velbefindende over de gældende retningslinjer for en given aktivitet. Vi vil derfor f.eks. trøste, yde førstehjælp og afværge kritiske situationer på linje med før-covid-19– dog vil vi følge op med f.eks. afspritning af hænder😊